Istotną częścią statutowej działalności Polskiego Towarzystwa Historycznego jest dbałość o szeroko rozumianą edukację historyczną. Działania te odbywają się dwutorowo – poprzez Zarząd Główny i Komisje Dydaktyczną.
W 1926 roku została powołana, Komisja Dydaktyczna przy Zarządzie Głównym PTH. W 1932 roku został przyjęty regulamin Komisji, który przewidywał prace nad dydaktyką, koordynację inicjatyw nauczycielskich, łączność między nauczaniem historii w szkołach powszechnych i średnich a nauką historyczną oraz kontakty zagraniczne, podobnie do szkolnictwa wyższego. W 1933 roku powołano komisję dydaktyki uniwersyteckiej. W niektórych oddziałach PTH rozpoczęły działalność sekcje dydaktyczne.
W ciągu 90 lat istnienia kolejnymi przewodniczącymi byli: Jan Dąbrowski, Józef Dutkiewicz, Tadeusz Słowikowski, Jerzy Maternicki, Jerzy Serczyk, Marian M. Drozdowski, Jerzy Skowronek, Alojzy Zielecki, a obecnie Grażyna Pańko.
Obecnie Komisja Dydaktyczna opiniuje programy i podręczniki szkolne oraz zasady kształcenia nauczycieli i ich realizacje. Pełni również funkcję forum wymiany myśli i doświadczeń dydaktycznych, pomiędzy teoretykami a praktykami.
Od początku istnienia Komisji jej członkowie i zapraszani goście reprezentują wszystkie poziomy nauczania (szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum, technikum, szkoły zawodowe, szkoły państwowe i społeczne), dydaktykę historii w uniwersytetach i innych szkołach wyższych oraz ośrodkach doradztwa dydaktycznego.
Członkowie i goście Komisji reprezentują obecnie cały obszar terytorialny działania Towarzystwa, zarówno ośrodki uniwersyteckie jak i małe miasta i wsie. Szczególną aktywnością oznaczają się ośrodki dydaktyki historii w Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Toruniu.
Wszyscy członkowie Komisji pracują społecznie. Komisja ma strukturę otwartą.
Kolejne reformy szkolne aktywizują działania Komisji w stałym kontakcie z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Przygotowywane opinie powstają w wyniku pracy zespołowej. Zarząd Główny i komisja dydaktyczna dbają o to by wyrażały one troskę społeczną o kształt edukacji historycznej. W roku szkolnym 2016/2017 komisja opiniowała podstawę programową szkoły podstawowej, szkoły branżowej i liceum.
Komisja Dydaktyczna. Sprawozdanie za lata 2018-2022
Historia i Teraźniejszość - opinia PTH
Uwagi do Podstawy programowej z dnia 18 lipca 2017
Uzupełnienie uwag do projektu podstawy programowej - Historia 7 czerwca 2017
Uwagi do projektu szkoła branżowa 26 maja 2017
Uwago do projektu Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 grudnia 2016
Uwagi ustalone i podjęte na Komisji Dydaktycznej 22 października 2016
18 listopada (sobota) 2023 r. o godzinie 11.00 w Instytucie Historii PAN (Rynek Starego Miasta 29/31) w sali Lelewelowskiej zapraszamy na posiedzenie Komisji.
W programie sprawy bieżące oraz dyskusja nad nowym przedmiotem Historia i Teraźniejszość.